Poľské finančné orgány vynaložili peniaze daňových poplatníkov na špinavú kampaň proti investovaniu do kryptomien na stránkach Youtube a Facebook. Vydávajú varovania alebo sa snažia verejnosť vzdelávať o rizikách kryptomien. Vplyvom sociálnych médií sa tak snažia zneužívať verejnú mienku v boji proti kryptomenám.
Youtube Propaganda
Poľská centrálna banka (Narodowy Bank Polski alebo NBP) v spolupráci s orgánom finančného dohľadu (Komisja Nadzoru Finansowego alebo KNF) zaplatila viac ako 90 000 PLN (poľský złoty) za online kampaň proti investíciám s kryptomenami. Peniaze išli, okrem iného, aj do poľskej Youtube siete, kde sa prezentuje mnoho populárnych mladých miestnych youtuberov.
Trochu hlúpe video s názvom „Ztratil sme všetky peniaze?!“, ktoré naznačuje, že investície do kryptomien boli negatívne, sa objavilo 8. decembra na kanáli Marcina Dubiela, poľského youtubera, ktorý má viac ako 900 000 odberateľov. Video, ktoré má viac ako pol milióna zhliadnutí, je označené značkou hashtag #uważajnakryptowaluty, ktorá je spojená s webovou stránkou NBP a KNF. Na stránke sa objavujú vyjadrenia typu „virtuálne meny nie sú skutočné peniaze“ a podobné slogany.
Ako uviedli miestne správy, video nebolo na Youtube označené ako „platená propagácia“ a vo svojom opise nespomína skutočnosť, že je súčasťou kampane, za ktorú NBP zaplatila. Materiál, za ktorý NBP zaplatila, bol tiež uverejnený na poľskom kanáli Planeta Faktów na Youtube. Súdiac podľa kvality obsahu, propagačných kanálov a tvorcov, je kampaň zameraná skôr na malé deti.
Keď jeden občan poslal NBP otázku o kampaniach financovaných centrálnou bankou, NBP odpovedala v liste z 9. februára a pripustila, že uskutočnila kampaň o problematike virtuálnych mien v sociálnych médiách. Ako bolo uvedené vyššie, kampaň stojí 91,200 PLN (27 000 dolárov) z peniazí daňových poplatníkov. Okrem spoločnosti Google Ireland (ktorá vlastní Youtube) a spoločnosti Facebook Ireland, jej príjemcoom bol Gamellon, poľská partnerská sieť Youtube zameraná na herné kanály.
Zdroj: link